Рали за еколози

Общи 25 ноември 2013 | Speed-Press.com A- A+ 10040 посещения | без коментари

С газ до ламарината – така се кара на рали! Недозавиваване, презавиване, екстремно спиране, бясно ускорение, а от време на време и по някой скок във въздуха. Заради всичко това скоростното преминаване по затворени отсечки е една от най-атрактивните и сложни форми на автомобилен спорт. Ралито обаче има и други варианти – при които целта не е да бъдеш максимално бърз, а да подчиниш карането си на предварително зададени времеви рамки. Което съвсем не е лесна задача. Изминаването на етапи за определено време е задачата на участниците в екоралита. Първото състезание от този тип у нас – екорали „България“, се провежда между 19 и 22 юли т.г. В него дебютира екипажът Елвис Георгиев - Елена Писарска с Infiniti M35h. „Новобранците“ се представят брилянтно – те спечелват 1-во място в класа на хибридите и завършват трети в генералното класиране, оставяйки пред себе си единствено бивш световен шампион и преследващия го цяла година на всички състезания негов конкурент. След успеха си победната двойка се включва в още две надпревари – първата е в Гърция, където също спечелва трето място в генералното класиране, а втората преминава през Италия, Сан Марино и Ватикана – с трето място в клас VII (хибриди). Във всяко от състезанията смесеният екипаж участва с най-мощния автомобил сред всички стартирали - „динамично екологичния“ хибрид Infiniti M35h с 364 конски сили. Въпреки многото си „коне“ японската машина се задоволява средно с 5,5 литра на 100 км по време на състезанията. В ролята на пилот Георгиев оценява високо еластичността на колата, особено в отсечките по време на изкачване. За разлика от по-слабите автомобили, Infiniti-то бързо възстановява желаната скорост, която се губи при обратни завои например. По време на участията си Елвис и Елена откриват и разлики в състезанията. При българския кръг класирането се определя единствено от това, дали определен регулаторен тест (отсечка) ще бъде изминат за заложеното от организатора време – т.е. разстоянието от т. А до т. В, трябва да бъде преодоляно точно за 25 мин (напр.). Всяка секунда повече или по-малко носи наказателни точки. В Италия обаче освен познатите им регулаторни тестове има и други, при които трябва да се премине през маркучи със сгъстен въздух под налягане, които отчитат времето на преминаване с точност до стотна от секундата. През първия от тях автомобилът трябва да премине, да кажем, на 62-рата минута след старта, а през втория – точно 6 сек (!) след преминаването си през първия. Сами можете да се досетите, че за изпитания като това се изискват два фактора – шофьор с много нежен десен крак и навигатор, владеещ прецизните изчисления. Организацията на екоралитата е близка до тази на надпреварите с ретроколи. Една от разликите е връчването на купа за най-малко изразходвана енергия, давана само за конкретното състезание – т.е. без точки за FIA. Тази купа се дава след прилагане на сложна формула, в която се включват зареденото гориво, капацитетът на батерията, теглото на автомобила и други показатели. И въпреки че в „зелените“ състезания не се развиват скорости като в стандартните ралита, според Георгиев тръпка има – и тя се крие в постоянния стремеж да не излезеш от часовите рамки и да се движиш точно с предписаната постоянна скорост, без разлика какъв е теренът. Писарска пък споделя, че никога не би седнала на дясната седалка в стандартно рали – тъй като не е готова да рискува живота си в преследване на максимална скорост.

 

Снимки


 

 
 

Коментари

 

Все още няма коментари. Бъдете първите, които ще изразят мнението си!

 
(задължително)
(препоръчително)
или
Влез през Facebook
 

Благодарим Ви, че използвате кирилица за Вашите коментари. В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки, или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератор на сайта.
 

Като използвате този Уебсайт, Вие се съгласявате с употребата на бисквитки.
За повече информация, моля вижте нашата Политика за бисквитките.
Затвори
Вашата заявка се обработва, моля изчакайте Зарежда се, моля изчакайте